The Chronicles Of Riddick: Escape From Butcher Bay

Då det nya Riddick spelet (Assault On Dark Athena) släppts tänkte jag ge mig på det här spelet för andra gången. När man införskaffar Assault On Dark Athena får man inte enbart det nya spelet, utan även Escape From Butcher Bay.

Det första Riddick spelet är, som troligtvis alla vet, en prequel till filmerna om Riddick (Pitch Black, The Chronicles Of Riddick: Dark Fury och The Chronicles Of Riddick, möjligtvis även den kommande Riddick filmen som vad jag vet ska släppas år 2012). Riddick (dvs spelaren) har blivit tillfångatagen av legosoldaten Johns och förts till Butcher Bay, ett av de värsta fängelsena i galaxen. Riddick tänker ju givetvis inte stanna i fängelset, utan börjar suksesivt att försöka ta sig ut därifrån.

I det här prequelspelet (som för övrigt är utvecklat av det svenska spelföretaget Starbreeze Studios) får vi bland annat bekanta oss mer med Riddick, vad som hände honom innan Pitch Black, hur han fick sin mörkersyn samt lite annat kul. Typ.

Spelkänslan är rätt bra, men kan till en början kännas jävligt bökig och dryg att komma in i då hela skärmen flyger all världens väg om man åker på en snyting av någon. Detta medför att slagsmål kan vara en jävla pain in the ass till en början.

Med risk att likna en hackspett på spelet vill jag påpeka att grafiken är inte något vidare i jämförelse med dagens standard. När spelet kom var det riktigt snyggt, coolt och nice, men bleknar bort i dagens standard. Första gången jag spelade igenom spelet var på Xbox och jag har all respekt för Xboxen då det var den förra generationens grafik, men den här gången lirade jag AODA-releasen. Då de trycker in det gamla spelet i en ny förpackning tycker jag att de kunde iaf ha uppdaterat grafiken. Whatever...

Även om spelet är gammalt, grafiken är usel i jämförelse med dagens standard så funkar det ändå ganska bra. Spelet är uppbyggt med både stealth och action. Stundtals ska du smyga runt och knäcka nacken på dina fiender och stundtals ska du sätta ett par metalkulor i röven på dem. Stealthmomenten och actionmomenten väger upp varandra ganska bra och man får ganska lagomt av varje portion.

Sammanfattningsvis så är spelet fortfarande skoj, men kan vara bökigt att komma in och grafiken duger för sin tid. De kunde iaf ha uppdaterat den lite.. tycker iaf jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0