Killzone

Jag skulle tro att de flesta som har - eller har haft - en PS2a och som har varit eller är insnöade på FPS spel (speciellt konsoll-FPS) vet vad Killzone är för ett spel. Spelet - som släpptes 2004 - utspelar sig på den koloniserade planeten Vekta, där Helghast imperiet har återhämtat sig efter sitt nederlag i det så kallade First Helghan War och har nu inlett ett anfall mot Interplanetary Strategic Alliance (I.S.A.). Vekta's orbitala Strategic Defense (S.D.) platformar gav vika under den inledande attacken, vilket gav Helghast armén chansen att landa sina trupper på planeten, vilket gjorde det svårare för de underlägsna I.S.A. styrkorna.

Spelaren tar ann sig rollen som I.S.A. kaptenen Jan Templar som blir tillbakakallad till huvudbasen för att få nya uppdragsmål. Templar får uppgiften att leta reda på I.S.A. agenten Hakha och nyckeln han besitter...

Vad som följer är action. Förbannat jävla mycket action, för att vara mer exakt. Det är varken många eller långa stunder man knallar runt planlöst och inte skjuter på fiendesoldaterna - som för övrigt är några av de gapigaste fiender jag har stött på i ett spel. Detta ligger givetvis på plussidan av spelet, men spelet lider också av några saker - exempelvis buggar, melee-systemet och emellanåt löjligt svåra banor.

En av buggarna jag har stött på var en sån där skitrolig grej att man fastnar bakom ett föremål och inte kan ta sig därifrån - vilket resulterar i att man fint får starta från senaste checkpointen. Detta blir enormt irriterande när man lyckats ta sig förbi ett område där man haft rejäla svårigheter att ta sig förbi.

Melee-systemet tycker jag att de kunde ha gjort annorlunda. Istället för att bara trycka på en knapp så slår din gubbe med geväret/pistolen, så måste du springa upp till en motståndare för att sedan trycka in en knapp - varpå din karaktär gör en instant kill - för det mesta. Jag vet inte om det är en bugg eller om fienden är för stark för att dö på en attack, men mot slutet av spelet var jag med om att när jag gjorde en melee-attack mot en fiende så fick jag lov att göra detta 2-3 gånger för att sänka fanskapet.

Visst, jag gnäller inte om ett spel är svårt - det blir givetvis bara mer utmanande då. Självklart. Men på flera av banorna i Killzone ligger det som en tjock dimma över banan, så du ser knappt dina motståndare - men de ser dig. Detta blev riktigt jävla frustrerande när man blev beskjuten, träffad och hade inte en jävla aning om vart fan skotten kom ifrån. Detta hade de kunnat skippat och laggt in något annat istället, tycker jag. Hade det inte varit för mitt team hade jag troligtvis blivit assfucked på de här banorna och kanske inte ens orkat lira klart spelet - vilket hade varit synd.

Visst finns det ett par grejer till som inte är bra med spelet, men jag nöjer mig med de här grejerna och går över till de bra sidorna av spelet. De bra sidorna är exempelvis att spelet har ett sjuhelvets till tempo och det är inte ofta du knallar runt utan att ha några stackare att blåsa arslet av - som sagt. Spelet innehar även en jävligt nice story som utvecklar sig sakta men säkert ju närmare slutet av det du kommer. Återspelningsbarheten är ganska hög dessutom, tack vare att efter ett par banor in i spelet låser du upp 3 nya karaktärer - som du dessutom kan spela som under de senare uppdragena. Detta medför också att vissa uppdrag blir lite annorlunda beroende på vilken karaktär du väljer att spela... vilket också gör att man kan lira om spelet ett antal gånger, beroende på hur nyfiken man är av sig.

Och så går vi ifrån några av de bra sidorna av spelet till grejer som jag gärna skulle vilja klaga på, men inte har hjärta nog pga att spelet är från 2004. Vi börjar med grafiken. Grafiken i spelet var säkerligen riktigt läcker back in the 2004 days, men jämfört med dagens standard så blir den rätt rejält överkörd. Exempelvis buggar (där har vi det igen!) grafiken så att vissa karaktärers ansikten blir alldeles suddiga i en vinkel, men när man flyttar på sig blir deras ansikten som de ska vara. AIn är inte heller speciellt imponerande - speciellt inte då ens kamrater är ungefär lika smarta som en påse luft. Exempelvis kan de få det klassiska rycket att de springer framför dig när du skjuter, ställer sig i vägen och blockerar ingångar/utgångar för dig eller bara är helt slut i huvudet och bara står och glor medans du själv får kubba arslet av dig samtidigt som du måste skjuta mot fiendesoldaterna. Det sistnämda beror givetvis på att dina kamrater måste SE era motståndare för att få tummen ur röven och göra någon nytta. Ett plus med dina kamrater dock är att de är odödliga. Jag vet inte hur mycket stryk de tog, men de la sig aldrig. AIn är ungefär lika på dina fiender - med den lilla skillnaden att de är betydligt mer aggressiva. De slänger ALLT de har på dig, om du inte passar dig förbannat noga. Jag vet inte hur många gånger jag blivit sprängd åt helvete tack vare en granatkastarbeväpnad fiende.. som jag givetvis inte såg tack vare taskiga siktförhållanden.

Visst är det kritik jag har skrivit, men samtidigt har jag lite överseende med det hela. Spelet är från 2004, så varken jag eller någon annan kan ju egentligen begära att spelet ska vara lika snyggt och ha lika bra AI som spelen som släpps nu. Det hade dock varit lite småintressant att se hur Killzone hade sett ut och varit om det släppts i år (som sin uppföljare gjorde) istället för 2004...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0