Metal Slug 3 (Neo Geo)

Metal Slug 3 (som släpptes 2000) har, vad jag har förståt det, en djupare story än sina föregångare. General Morden är störtad och ordning och fred har börjat återkomma till världen. Morden försökte sig på ytterligare ett anfall, men regeringsägda styrkor fick reda på hans planer i förhand och lyckades störta det inkommande anfallet.

Marco och Tarma i Peregrine Falcon Strike Force blev beordrade att leda teamet och slå tillbaka anfallet ännu en gång. Men samtidigt hade General Morden blivit utpekad som saknad av hans följeslagare - som hade gömt sig runtom i världen och Marco och Tarma's förmågor och erfarenheter blev sedda som en nödvändighet för att förstöra de kvarvarande fästningarna, en efter en. Men allting är inte vad det verkar och utöver Morden väntar en annan gammal fiende på teamet...

Det tredje spelet i serien är en klar förbättring sen den andra delen, även om den inte direkt erbjuder spelaren någonting nytt utöver nya banor, bossar, fiender, fordon och prylar att plocka på sig - men inga nya vapen. Svårighetsgraden hamnar någonstans mellan första och andra spelens svårighetsgrader med resultatet att det till och från är alldeles lagomt svårt och emellanåt blir det grissvårt (ett bra exempel är sista banan).

I de två (eller tre om man ska räkna med X) tidigare spelen fick man 6 banor att kubba igenom som var alldeles lagomt långa. I Metal Slug 3 får spelaren bara 5 banor, men sista banan är så pass lång och svår att det känns som två banor. Precis som i de tidigare spelen får man en slutboss på vardera bana, men inte på sista banan - där får du 3 stycken (varav en är direkt tagen ur första spelet) att spöa.

Men även om Metal Slug 3 inte har speciellt mycket nytt att komma med så tycker jag att det är en klar förbättring från det andra spelet i serien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0